چگونه ارتباط دو نیمکره مغز را فعال و تقویت کنیم؟

برای داشتن یک مطالعه موفق نیازمند یادگیری مهارت های مطالعه و تقویت مغز، از جمله فعال کردن همزمان دو نیمکره هستیم. اکثر ما هنگام مطالعه به این صورت عمل می‌کنیم که از اول کتاب شروع به مطالعه می‌کنیم، بدون این که بدانیم در کتاب چه می گذرد. ارتباط بین دو نیمکره تاثیر زیادی روی کیفیت خواندن و یادگیری دارد . به طوری که برخی دانشمندان معتقدند آن را تا 5برابر افزایش می دهد.

ارتباط دو نیمکره مغز با کار کردن هر دو دست

خوب است بدانید که معمولا رابطه‌ی بین دست فعال با نیمکره‌ی فعال مغز رابطه‌ای عکس است به این صورت که معمولاً دست راست، نیمکره چپ را فعال و تقویت می‌کند و دست چپ، نیمکره راست را فعال و تقویت می‌کند.

به همین دلیل اکثر افراد (چون راست‌دست هستند) علاقه دارند کتاب‌ها را به ترتیب صفحات مطالعه کنند و جلو بروند، اما آن‌هایی که نیمکره راست قوی تری دارند ابتدا در یک نگاه کلی به مطالعه فهرست و عناوین و تیترهای کتاب می‌پردازند. این افراد به دلیل اینکه یک فهم کلی از کتاب به دست می آورند و می‌دانند نویسنده کتاب به دنبال چیست، حتما فهم بالاتری از مطالب به دست خواهند آورد. به این نوع از خواندن، کلی‌خوانی می‌گویند.

تمرین ارتباط دو نیمکره مغز

علاوه بر تمرین گوش دادن رادیو با صدای کم، تمرین دیگری که می تواند به تقویت دو نیمکره مغز منجر شود این است که هرگاه احساس اتلاف وقت کردید و خواستید در این زمان کار مفیدی انجام دهید به دوران کودکی خود باز گردید و در صورت امکان با صدای بلند از ۳۰۰، ۴۰۰ و یا ۵۰۰، سه تا سه تا، چهار تا چهار تا و یا ۷ تا ۷ تابشمرید، سپس به عقب برگردید.
مثلا ۴ تا ۴ تا: (۳۰۰ – ۲۹۶ – ۲۹۲ – ۲۸۸ – ۲۸۴ – ۲۸۰ – ۲۷۶ – …) سخت است؛ نه؟ تقویت مغز کار آسانی نیست. در عوض به هیچ‌گونه شرایط خاصی نیاز ندارد! شما هر کجا که باشید می‌توانید مغزتان را تقویت کنید.

نکته قابل ذکر این است که شما با این کار از ترتیبی عمل کردن نیمکره چپ می‌کاهید و بر عملکرد نیمکره‌ی راست مغزتان می‌افزایید.

[maxbutton id=”4″ url=”http://s8.picofile.com/file/8326947134/%D9%84%D8%B0%D8%AA_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87_2.mp3.html” text=”دانلود فایل صوتی” ]

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید