کتاب الکترونیکی یا صوتی یا کاغذی ؟ کدام بهتر است؟

کتاب الکترونیکی یا کاغذی کتاب صوتی
رادیو معارف _ برنامه طعم رمضان _ آیتم لذت مطالعه _ روز شانزدهم _ ۱۱ خرداد ۹۷
امروز به مقایسه ی میان کتاب الکترونیکی ، صوتی و کاغذی می‌پردازیم.
امروزه اپلیکیشن‌ها‌ی بسیاری سعی در ترویج کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی دارند. این کتاب‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به کتاب‌های کاغذی دارند. از جمله فواید استفاده از کتاب‌های صوتی جلوگیری از اتلاف وقت در رفت و آمدهای روزمره در اتوبوس‌ها و اتومبیل‌هاست اما یکی از عیوب آن این است که برای تندخوان‌ها یک محدودیت محسوب می‌شود، چون مجبور می‌شوند با سرعت گوینده پیش بروند و همین موضوع از سرعت‌شان می کاهد زیرا آن‌ها کلمه کلمه نمی‌خوانند و سعی در فهمیدن مفهوم کلی صفحه‌ی مورد نظر دارند.
اما کتاب های الکترونیکی که در موبایل، تبلت و یا صفحات اینترنت مطالعه می‌کنیم. همه‌ی این‌ها با قراردادن آیتم‌هایی نظیر تنظیم نور سعی در راحت تر کردن مطالعه‌ی آن‌ها می‌کنند‌. اما چون نور به طور مستقیم با چشم در ارتباط است، چشم زودتر احساس خستگی می‌کند در صورتی که با مطالعه کتاب کاغذی نور پس از برخورد با صفحات کتاب با چشم ما برخورد می‌کند. عیب دیگر کتاب های الکترونیکی این است که خواننده را در حاشیه‌نویسی محدود می‌کند.

بنابراین کتاب الکترونیکی زمانی مفید است که بخواهید چند کتاب در آن واحد بخوانید و قسمت‌های مختلف آن ها را با هم مقایسه کنید و برداشت و نتیجه‌گیری کلی خود را روی کاغذ پیاده کنید. این روش برای تولید محتوای آموزشی بسیار مفید است.

هنگام مطالعه کتاب الکترونیکی مجبوریم یادداشت برداری کنیم
اما به اصطلاح ما گاهی میخواهیم یک‌ کتاب را بخوریم. در این صورت داشتن کتاب کاغذی در یادگیری ما نقش به سزایی خواهد داشت چرا که گاهی لازم است حین مطالعه به صفحات اولیه و یا انتهای کتاب مراجعه کنیم. نکته ی مهم دیگری که ترغیب کننده ی به مطالعه کتاب‌های کاغذی این است که تمامی روش‌ها و مهارت پ‌هایی که تاکنون آموزش داده‌ایم در قالب کتاب کاغذی قابل پیاده‌سازی می‌باشند.

این را به یاد داشته باشید که ” بوی کاغذ یک چیز دیگه است “

 

مقایسه کتاب الکترونیکی با کتاب صوتی با کتاب کاغذی
البته تمامی مطالب بالا در مورد انواع مختلف کتاب‌ها نظر شخصی اینجانب می‌باشد و هیچ قانون و یا اصل تصویب شده ای نیست.

[maxbutton id=”4″ url=”http://s9.picofile.com/file/8328186650/%D9%84%D8%B0%D8%AA_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87_16.mp3.html” text=”دریافت فایل صوتی” ]
اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید