آموزش روش‌های تندخوانی (هرم مطالعه)

هرم مطالعه

خواندن یک فعالیت پیچیده اسـت. هر اندازه متمرکزتر و فعالانه‌تر بخوانید، بازدهی بیشتری خواهید داشت. هدف ما، این است که شما یادبگیرید هر کتاب باید به گونه‌ای متفاوت مطالعه شود. ما در هرم مطالعه ، خواندن را به 9 روش و در 5سطحِ حرکت، سرعت، دقت، لذت و خلقت تقسیم کرده‌ایم.

فرانسیس بیکن می‌گوید: بعضی کتاب‌ها باید مرور شوند، برخی باید سریع خوانده شوند و تعدادی نیز باید دقیق و با تعمق خوانده شوند

هرم مطالعه چگونه روش‌های مطالعه را تقسیم‌بندی کرده‌ است؟

1 .خواندن ابتدایی، دانشی ابتدایی برای خواندن، شناخت حروف و کلمات.

2 .اجمالی‌خوانی، فهم بیشترین کلمات در زمانی محدود، برداشت مفاهیم سطحی و کلی از کتاب، فهم اینکه آیا کتاب ارزش مطالعه دارد؟

3 .سریع خوانی، برای کتابهایی که متون ارزشمندی ندارند، برای مطالعه محتواهای آسان و روزنامه‌وار.

4 .عبارتخوانی، خواندن و فهم یک عبارت به‌جای کلمه‌به‌کلمه خواندن.

5 .دقیق خوانی، ادراک و فهم جملات و ارتباط آنها با هم.

6 .خواندن تجسسی، مطالعه برای امتحان، مطالعه برای یافتن جوابی خاص از متن.

7 .خواندن انتقادی، مطالعه برای به چالش کشیدن دانستههای قبل خود، مطالعه برای نقدکردن و پرسشگری از نویسنده.

8 .خواندن زیبایی‌شناختی، درک صنایع ادبی نوشته و اوج هنر نویسنده.

9 .خواندن تلفیقی، پیچیده‌ترین نوع خواندن، برای تولیدمحتوا و نوشتن کتابی جدید در دنیا، کشف روابط بین نظریه‌های مختلف و کتاب‌های متنوع.

شما کجای هرم مطالعه قرار دارید؟

خواندن ابتدایی در پایه‌های اول و دوم ابتدایی‌ آموزش داده می‌شود. هدف خواندن ابتدایی، آشنا ساختن دانش‌آموزان با حروف الفبا، ترکیب صامت‌ها و مصوّت‌ها، ساختن کلمات و جمله‌های ساده، درنهایت خواندن و درک معنی‌ آنها است. این آمـوزش در طول دو سال تحصیلی، به صورت کامل دست‌یافتنی است.

درسال سوم و چهارم دانش‌آموز باید علائم نگارشی را بشناسد و از آنها به‌درستی استفاده کند، توانایی بلندخوانی و صامت‌خوانی را داشته باشد، هنگام خواندن از لحن و آهنگ مناسب استفاده کند، هدف و منظور نوشته‌ها را درک کند و بتواند به سؤالاتی از متن پاسخ دهد.

پس احتمالاً همه شما که در حال خواندن این نوشته هستید، سطح اول هرم مطالعه یعنی خواندن ابتدایی را بلدید و آماده حرکتید. سطح بعدی سطح سرعت است که برای یادگیری آن باید مهارت‌های تندخوانی را بیاموزید.

سطح بعدی سطح دقت است که اکثر ما در مدرسه و دانشگاه آن را تجربه کردیم و متأسفانه عادت مطالعه غلط خیلی از ما این است که دوست داریم کتاب را دقیق و از ابتدا تا انتها بخوانیم. در حالی که برای کتاب‌های غیر درسی که جزو تخصص ما هم نیستند، دقیق خوانی اصلاً درست نیست. دقیق‌خوانی حتما خروجی دارد. یا خلاصه نویسی از کتاب یا نقشه ذهنی از کتاب و یا حاشیه نویسی کنار کتاب. که هر کدام را خواستید می‌توانید کلیک کنید و بیشتر بخوانید.

سطح چهارم، لذت است. جایی که ما کتاب را می‌خوانیم تا از خواندنش لذت ببریم یا آن را نقد کنیم. این سطح مخصوص افرادی است که بیشتر کتاب می‌خوانند.

سطح پنجم خلقت است. در این گام شما یاد می‌گیرید از کتابها ماهیگیری کنید و خواندن برای شما باید تبدیل به آفرینش‌ِ فکر یا نوشته‌ای تازه باشد. دیگر خواندن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید یادبگیرید چیزی خلق کنید که شما را ماندگار کند؛ بیشتر از طول عمرتان.

ویدئوی معرفی مرتا در صدا و سیما

هرم مطالعه را چگونه یاد بگیرید؟

دوره دانلودی آموزش تندخوانی و مهارت‌های مطالعه بر مبنای هرم مطالعه را در بسته کاملی به نام قدرت مطالعه برای شما تدوین کرده‌ایم. و این کاملترین دوره آموزش مهارت های مطالعه است که می‌بینید.   همچنین این امکان وجود دارد که دوره قدرت مطالعه را برای فرد دیگری هدیه بخرید.

ویدئوی توضیح کامل هرم مطالعه

هرم مطالعه نقش مهمی در توسعه فردی و سازمانی شما نیز ایفا می‌کند. 18دقیقه فرصت دارید ویدئوی زیر را ببینید؟

خلاصه‌ای از رزومه سیدمحمد حسینی

  • موسس و مدیرعامل شرکت مرتا
  • مدیریت منابع انسانی هولدینگ دکتر کرمانی
  • مشاور مدیرعامل هولدینگ میلاد
  • مشاور آموزش شرکت بین‌المللی نخبگان و متفکرین خاور
  • برگزاری سمینار و کارگاه‌­های آموزشی در زمینه کتابخوانی، رشد فردی و انتخاب مسیر شغلی
  • نویسنده کتاب صفر تا صد تندخوانی و کتاب قدرت مطالعه
  • نویسنده مقالات مرور کتاب در مجله موفقیت
  • آموزش حضوری و غیرحضوری به مدیران  4سازمان دولتی و نظامی
  • تدریس آنلاین به بیش از 18،000نفر در سراسر ایران
  • حضور در رادیو و تلویزیون به عنوان کارشناس
  • خلق و ثبت ایده‌ی “هرم مطالعه” که دارای مجوز از وزارت ارشاد می‌باشد.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید