بهترین دوره هدفگذاری را خودتان برگزار کنید

بهترین دوره هدفگذاری با عادی‌ترین دوره هدفگذاری از نظر محتوای خام تفاوتی ندارند. برای همین تا دلتان بخواهد دوره هدفگذاری در اینترنت پیدا خواهید کرد. آن چیزی که دوره‌های هدفگذاری را از هم متمایز می‌کند، میزان توانمندی استاد در به کارگیری شماست. برای همین برخی از دوره‌ها بسیار اقتصادی و برخی دیگر بسیار بالا هستند. اگر به خودتان قول بدهید که می توانید خود را مدیریت کنید، باتمارین پیش بروید و با خود صداقت داشته باشید، روشی را به شما می آموزیم تا هر سال طبق آن ، برای خود هدفگذاری کنید و تا پایان سال با همان فرمان جلو بروید.
این مقاله را برای مجله موفقیت نیز نوشته‌ایم که در شماره ویژه سال نوی 1399 بعنوان اولین مقاله چاپ کرد. در ادامه همراه ما باشید تا خودتان فرمان زندگی‌تان را دست بگیرید:

دوره آموزش هدفگذاری نروید

  1. روی اراده خود کار کنید. هر تمرینی که فکر می کنید اراده شما را تقویت می کند انجام دهید.
  2. سال گذشته خود را بررسی کنید و ببینید به کدام کارتان افتخار می‌کنید؟
  3. سال گذشته خود را بررسی کنید و ببینید از کدام کارتان به شدت پشیمان هستید؟
  4. بنویسید در سالی که گذشت چه عادات مثبتی در شما ایجاد شد و چه عادات منفی‌ایی هست که می‌خواهید کنار بگذارید؟
  5. برای چه کارهایی بیشتر باید زمان بگذارید؟ چگونه؟
  6. خودتان را در انتهای سال آینده ترسیم کنید. بگویید که دقیقاً تبدیل به چه فردی خواهید شد؟ قرار نیست زیاد تغییر کنید. چون فقط 365 روز بعد است. اما قطعا تغییراتی خواهید کرد؛ رشدهایی خواهید داشت. آن ها را بنویسید
  7. برای تبدیل شدن به آن فرد چه چیزهایی هست که باید یاد بگیرید؟ مهارتی هست که باید بیاموزید؟
  8. نمی خواهید در سال آتی تغییری در زندگی و شرایط آن (خانه، اتومبیل، گوشی، لوازم منزل و…) ایجاد کنید؟ بنویسید!
  9. تغییرات مهم کاری تان در سال آینده چه خواهد بود؟ (اندازه دفتر، نیروهای انسانی و…)
  10. اگر امسال آخرین سال زندگی شما باشد (خدایی نکرده) چه کارهایی هست که باید انجامشان دهید؟
 

مراحل استانداردسازی اهداف

حالا که دستتان آمده برنامه زندگی‌تان برای سال جدید چه خواهد بود، وقت آن است تا به جای دوره هدفگذاری، تلاش کنید با یک مربی، اهداف خود را استاندارد کنید.

قانون 1: وابسته ها را با هم ادغام کنید

مثلاً یک هدف این است که 40 کتاب بخوانید. هدف دیگر این است که بازاریابی را یاد بگیرید. این دو هدف می توانند در هم ادغام شوند و تبدیل شوند به این : مطالعه 10کتاب با موضوع بازاریابی

قانون 2: حذف کنید

برخی از آن‌ها که فکر می‌کنید از عهده‌اش برنمی‌آیید و زیادی آرمانی هستند را حذف کنید.
مثلاً وقتی شما سال گذشته 20 میلیون درآمد داشته‌اید، منطقی نیست که هدف 100میلیون درآمد را برای خود بنویسید. کسی که امسال 20میلیون درآمد داشته ، انتظار می‌رود سال آینده 25میلیون درآمد داشته باشد

قانون 3: باز هم حذف کنید

اهدافی که انگیزه نمی دهند و برایتان هیجان انگیز نیستند را یا حذف کنید یا با هدفی ادغام کنید که انگیزه بخش و محرّک باشد
مثلاً تمام کردن یک کتاب برای شما اصلا جذاب نیست اما مجبورید که این کار را بکنیدو. می توانید یک هم طناب یا همخوان خوب برای این موضوع ÷یدا کنید. تا این کار برای شما جذاب شود به خاطر فردی که دوستش دارید

قانون 4: اهدافتان باید قابلیت سنجش داشته باشد

مثلاً این که هدفتان این باشد که همسر مهربانتری باشید، هیچ معیاری برای سنجش ندارد. بنابراین هدف نیست و باید حذف شود. این جزو ارزشهای شماست نه هدف. هدف قابل اندازه‌گیری و برای همه مشخص است. این که شما تصمیم می‌گیرید درآمدتان را 20 درصد افزایش دهید ، هم اندازه‌پذیر است هم قابل فهم برای همه و هم امکان پذیر برای شما.

قانون 5: اهدافتان نباید وابسته به دیگران باشد

آن چیزی هدف است که به خودتان مربوط باشد.
مثلاً این که میخواهید فرزندتان را به کلاس موسیقی بفرستید جزو اهداف شما نیست چون ممکن است او یا مادرش نخواهند این کار را بکنید. یا ارتقا شغلی هدف نیست. چون ممکن است مدیرتان تصمیم بگیرد فرد دیگری را نتخاب کند. شما باید لیاقت این را پیدا کنید که ارتقا شغلی بگیرید. این می شود هدف. البته با شاخص گذاری که در قانون4 گفتیم.
 

قانون 6: اهداف نباید بیش از 3 تا باشند

با خودتان روراست باشید و اگر بیش از 3 هدف دارید، اولویت بندی کنید. نمی‌خواهم بقیه هدف‌ها را حذف کنید. می‌خواهم چیزی بین بودن و نبودن باشد و هدفم این است تا مهمترین اهداف سال آینده‌تان را تدوین و انتخاب کنید. 

قانون 7: آینده‌ را اکنون برای خود و دیگران خلق کنید

استیفان کاوی نویسنده کتاب هفت عادت مردمان مؤثر توصیه می‌کند که ایتدا، پایان کار را ببینیم. ترسیم نکنید. بلکه ببینید. بلکه آن را زیست کنید. در کتاب نیروی حال نوشته اکهارت توله نیز به این مطلب مفصل اشاره شده است که اگر اکنون، آینده را ببینی آن وقت به آن آینده دسترسی پیدا خواهی کرد. از همه مهمتر آن که هر روز قدمی برای آن هدف برمی‌دارید و این باعث می‌شود تا مجبور شوید متعهد باشید. 
در دوره هدفگذاری، خلق آینده غیرممکن بیشتر در مورد این موضوع کار کرده‌ایم تا مدل ذهنی شما هم با رفع محدودویت‌ها تبدیل به مدل ذهنی موفقیت گردد همانند همه افراد موفق و تأثیرگذار دنیا همچون بیل‌گیتس . به سخنرانی بیل گیتس توجه کنید و ببینید این آینده را چطور برای خود و جهانیان خلق کرده است

قانون 8: طبق زمان بندی، برنامه‌ریزی و عادت‌سازی کنید

هر روز یک قدم به سمت هدف. درست است که برنامه شما یک ساله است اما باید برای آن‌ها برنامه زمانبندی درست کنید. شاخص‌ها اینجا به کارتان می‌آیند. مثلاً یکی از اهدافتان این است 50 کتاب تا پایان سال بخوانید. خب این یعنی هر ماه حداقل 2 کتاب. هر دوهفته یک کتاب. و هر هفته نصف کتاب! اینگونه می‌توانید برای هر روزتان قدم‌هایی را بردارید و عادت‌هایی را ایجاد کنید که در رسیدن به هدف به شما کمک کنند. این همان چیزی است که برای شما در دوره عادت‌سازی، حرکت به سمت موفقیت آماده کرده‌ایم

قانون 9. تحلیل و بررسی عملکرد و هدف گذاری مجدد در صورت نیاز

در ادامه مثال قبل، اگر بعد از سه ماه ، کمتر از 6کتاب خوانده بودید، معلوم می شود یا این هدف مناسب شرایط شما نبوده یا باید در ماههای آتی جدی تر کتاب بخوانید. تا عقب ماندگی از برنامه را جبران کنید. پس در 6ماهه اول سال عملکردتان را می سنجید و بر اساس آن می توانید اهداف را تغییر دهید.
هدیه: یک کاربرگ برای شما تهیه کرده‌ایم که می‌توانید پرینت نموده، از آن استفاده کرده و دائماً خود را رصد کنید. دانلود کاربرگ هدف‌زنی
اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید