۱۲ ایده خلاقانه برای تشویق کتابخوانی دانش آموزان دبستانی

پرداختن به مهارتهای خواندن فقط در سالهای بالای دبستان نباید صورت بگیرد. بلکه میتوان با تمارینی، آن ها را آماده کرد برای مواجهه با دنیایی از کتابها . مدل ذهنی مثبتی از یادگیری را باید برای آنها ایجاد کنیم . دانش آموز دبستانی قرار نیست یاد بگیرد که بخواند. قرار است بخواند که یاد بگیرد. به این نکته توجه ویژهای داشته باشید. ایدههای خلاقانهای را در ادامه میخوانید که برای تشویق دانش آموزان دبستانی به برخی از معلمان و مربیان ارائه شده است:
- آموزش باید از کل به جزء باشد : شما به عنوان معلم یا پدر و مادر ، بهتر است سعی کنید مطالب آموزشی را از کل به جزء
تمرین : یک کتاب را بدون خواندن تیتر آن از وسط باز کنید. آیا می توانید تشخیص دهید این کتاب راجع به چیست؟
- برگشت چشم به عقب در خواندن ممنوع است : اگر خودروها در خیابان هرجا را که اشتباه رفتند دنده عقب بگیرند چه هرج و مرجی میشود؟ همان اتفاق در مغز شما میافتد اگر وسط خواندن یک متن به عقب برگردید. لطفا متن را تا انتها یا تا تیتر بعدی بخوانید و سپس اگر احساس کردید نفهمیدید، بارها برگردید و از اول بخوانید. چیزی که مهم است این است که یک بار تا انتها بروید تا کل مطلب را متوجه شوید. در دور دوم و سوم به جزئیات توجه کنید.
تمرین: یک بار متنی را تا انتها مطالعه کنید بدون اینکه به عقب برگردید. آیا مشکلی در درک مطلب شما به وجود آمد؟
- در منطقه خاکستری تدریس نکنید. تمرکز کردن را به دانش آموزان یاد دهید. توجه آن ها را نیز جلب کنید. مثل مسابقه، نمایش و سوال و پاسخ
تمرین: تمارین تمرکز مثل دیکته بدون نقطه یا نوشتن با یک نقطه اضافی یا نقاشی کشیدن با هر دو دست
- با نشانک مطالعه کنید. همیشه. نه فقط برای کلاس اول. این اشتباه است که از پایه دوم و سوم به دانش آموزان اجازه نمی دهند با نشانک کتاب بخوانند. هم سرعت را کم می کند هم تمرکز را کم می کند و هم سرگردانی دید را بالا می برد. برای رفع سرگردانی دید هنگام مطالعه چه کنیم؟
تمرین : یک بار با نشانک و یک بار بی نشانک مطالعه شود. زمان بگیرید و تست درک مطلب
- سرعت چشم شما و دانش آموزان کتابخوان دو برابر آن مقداری است که فکر می کنید. کافی است با تمرین زیر آن را امتحان کنید
تمرین: متنی را بدهید بدون درک مطلب از روی آن یک دقیقه خط بری کنند و ۳ بار این کار را بکنند به طوری که هربار ۳ خط بییشتر پیشرفت کنند. در نهایت خواهند دید بار پنجم که آخرین بار است، سرعت چشم آنها ۲برابر شده است.
- سرعت چشم بدون دقت چشم کمکی به خواندن نمی کند
تمرین: متنی را مقابل دانش آموزان بگذارید. از آن ها بخواهید یکی از حروفی که شما می گویید را در عرض ۱دقیقه بشمارند. ببینید عدد چه کسی به واقعیت نزدیک تر است. خود شما می توانید قبلاً این کار را با نرم افزار word انجام دهید تا از پاسخ صحیح مطمئن باشید
- تصویرسازی درک مطلب را چند برابر می کند. یک عکس معادل ۱۰۰۰کلمه است.
تمرین: در مورد متنی که خوانده اند یک نقاشی بکشند
- سوال، باعث ایجاد تمرکز و قلاب شدن محتوا به ذهن است. راه و رسم زندگی؛ سوال کردن را یاد بگیرید
تمرین: بپرسید دیشب شام چه خورده اید؟ همه لحظه ای مکث می کنند. این نشان از تمرکز ذهن است. ذهن می رود به دنبال جواب سوال!
۹٫ برای فهم مطالب نباید به کتاب های درسی وابسته بود
تمرین:
۹-۱٫ استفاده از روزنامه و مجله برای شناخت کلمات و حروف و کاربردهای متعدد آنها
۹-۲٫ استفاده از کتاب داستان در زنگ کتابخوانی و پرسش از درک مطلب
۹-۳٫ تحقیق و پژوهش در مورد چیزهایی که در کتاب درسی به آن اشاره شده
- کمک کنید کودک واقعیت را ببیند
تمرین:
۱۰-۱٫ یافتن معانی اسامی خودشان
۱۰-۲٫ مراحل رشد گیاه را ببینند
۱۰-۳٫ در مورد فواید جانوران تحقیق کنند
۱۰-۴٫ در مورد گردش آب (تبخیر و میعان و ذوب…)
۱۰-۵٫ تهیه گزارش از کتبی که خوانده اند یا جاهایی که رفته اند و ارائه آن
۱۰-۶٫ تهیه خبرنامه برای تقویت مشاهده
- خلق کردن یک محتوای جدید با محتوایی که قبلاً خوانده اند. خیلی از معلم ها از عدم درک مطلب دانش آموزان کتابخوان گله و شکایت دارند. این تمارین کمک می کند مطالعه دانش آموزان هدفمند شود. همچنین خلق کردن یک کار هیجان انگیز برای کودکان است.
تمرین:
۱۱-۱٫ یک داستان جدید با ترکیبی از داستانهای دیگری که خوانده است
۱۱-۲٫ تکمیل داستان نصفه نیمه
۱۱-۳٫ جمله سازی با یک کلمه یا بیشتر
۱۱-۴٫ حفظ شعر و استفاده از کلمات آن. تبدیل شعر به متن
۱۱-۵٫ ساختن یک کتاب
- کارگروهی ، استفاده از خرد جمعی. بگذارید از دوران دانش آموزی این فرهنگ در او ایجاد شود که خیلی از کارها در گروه بهتر انجام می گیرد
تمرین: یکی از تمرینهای فوق را با گروه انجام دهید و تاثیر آن را ببینید

درباره سید محمد حسینی
معمولا من را با یک کت در حال خواندن یک کتاب یافت میکنید! به طور متوسط هفتهای 5 کتاب میخوانم و آرزویم این است که به مردم کمک کنم با خواندن کتاب به افرادی بیرقیب، مستقل و پولدار تبدیل شوند.
نوشته های بیشتر از سید محمد حسینیمطالب زیر را حتما بخوانید
دوره خودآموز کتابخواری | تندخوانی با درکمطلب
کارگاه آنلاین و فشرده مرورنویسی
بهتر است در منزل بمانید، برای شما کارگاه آنلاین مرورنویسی تدوین نمودهایم تا بتوانید به راحتی در خانهی خود با کتاب خواندن و تولید محتوا درآمد کسب کنید. میخواهیم ظرف یک ماه شما را تبدیل به یک کتابنده کنیم.
چگونه بیشتر کتاب بخوانیم (فیلم سمینار)
کتاب خواندن یکی از بهترین راههای ایجاد خلاقیت، ایجاد همحسی و همدلی با دیگران، کسب تجربههای بیشتر، افزایش دامنه واژگان، تقویت مغز و حضور بهتر در عصر و دنیای جدید است.
در دنیای جدید امروز، آنچه در مدرسه میخوانیم کافی نیست، حجم اطلاعات بسیار زیاد شده و کندخوانی بین مردم رواج دارد، پس برای کسب موفقیت بیشتر و پیشی گرفتن از دیگران بهترین راه، خواندن کتابهای بیشتر است.
با روزی نیم ساعت مطالعه میتوان بیش از 50 کتاب در سال خواند و 70 درصد یادگیری از طریق همین کتابها صورت میگیرد.
سید محمد حسینی در این سمینار یکی از روشهای تندخوانی را بیشتر کتاب خواندن معرفی کرد و گفت: برخلاف اینکه دیگران فکر میکنند باید تندخوانی یاد بگیرند تا بیشتر کتاب بخوانند. معتقدم با بیشتر کتاب خواندن میتوان تندخوانی را فرا گرفت.
وی در پایان به راههای کتابخوان شدن افراد اشاره کرد و افزود: خودشناسی، هدفگذاری، کتابگردی، داشتن سبد مطالعه، الگوهای درست و اطرافیان کتابخوان میتواند در کتابخوان کردن افراد موثر باشد.
امیدوارم با مشاهده این فیلم تأثیر جدی روی مدل ذهنی شما داشته باشیم
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
مثل همیشه عالی هستید و دعا میکنم عالی تر و موفق تر بشید چون واقعا حقتان هست .
سلام و احترام
ممنون از آرزوی خوبتون خانم صادقی عزیز