معرفی ۵ روش از انواع روش های مطالعه
اگر اهل کتاب و مطالعه باشید، حتما دنبال روش هایی هستید تا مطالعه خود را بهبود بخشید. شما وقتی وارد دنیای کتاب ها میشوید و هر روز مطالعه میکنید، ممکن است حین مطالعه دو موضوع شما را نگران کند و احساس کنید که شاید نحوه مطالعهتان بازدهی کمی دارد و وقتی که میگذارید کم فایده است.
اگر دوست داشته باشید که در یک موضوع خاص کتاب های زیادی بخوانید یا در ژانرهای مختلف مطالعه کنید این ترس همیشگی شماست که نکند روزها بگذرد و نتوانید منابعی که میخواهید را مطالعه کنید دائم به این فکر میکنید که چطور میتوانید در زمان های محدودتان کتاب های بیشتری بخوانید و سرعت مطالعهتان را افزایش دهید و ترس دیگری که شاید داشته باشید این است که چگونه کتابهایی که میخوانید را به خاطر بسپارید و در بزنگاه ها از آنها استفاده کنید و دربارهشان با دیگران صحبت کنید. نگرانی های شما کاملا به جاست.
من به شما قول میدهم اگر روش مطالعه صحیح داشته باشید و روش بازخوانی و مرور اطلاعات استاندارد مثل نقشه ذهنی را یادبگیرید، با یک ماه تمرین، تندخوانی با درک مطلب تبدیل به یک عادت شما خواهد شد .
عادت حرفه ای خواندن به شما کمک میکند که از کتابخانه تان بهترین دانشگاه را بسازید . من به شما قول میدهم اگر روش مطالعهی صحیح، روش های استاندارد بازخوانی و مرور اطلاعات مانند نقشه ذهنی را یاد بگیرید، مشکلات مطالعه شما برطرف خواهد شد و تبدیل به یک حرفهای خوان میشوید.
راهنمای مطالعه:
روش های اثربخش کردن مطالعه
عبارتخوانی (Phrase Reading)
هدف از این شیوه افزایش سرعت مطالعه، از طریق خواندن عبارات و جملات به جای تک تک کلمات است و سرعت تقریبی مطالعه بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه است. فنون اساسی روش عبارت خوانی دارای دوسطح است. یکی سطح مکانیکی، دیگری سطح ادراکی. سطح مکانیکی مربوط است به عادت حرکت چشم بر روی کلمات، همچنین مستلزم استفاده از میدان وسیع تر دید خواننده است. آن طور که با نگاه کردن به سطور، متوجه مجموعه های بزرگتر و بیشتری از کلمات و عبارات شود.
در سطح ادراکی، میزان فهم مطالب برای فرد بیشتر میشود. خواننده میآموزد که به طور ناهوشیار از مجموعه کلمات و عبارات، درک معنا نماید و نیرویش را برای تفسیر اهمیت اندیشه ها و اطلاعاتی که میخواند صرف کند تا مجبور نباشد با خواندن کلمه ها وقت و نیرویش را هدر دهد و حواسش پرت شود. یکی از اصلی ترین تمارین در دوره های آموزشی تندخوانی، تمارین افزایش وسعت دید و تقویت مهارت عبارت خوانی است
دقیق خوانی (Close Reading)
هدف از این روش، درک مطالب خوانده شده و نگه داری آنها به گونهای منظم و خردمندانه در حافظه است. به طوری که یادآوری آنها برای استفاده های بعدی ممکن باشد. سرعت تقریبی در این روش تا ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه است. فنون اساسی روش دقیق خوانی عبارتند از: سازمان دادن، حاشیه نویسی، علامت گذاری و خلاصه کردن و در این روش خواندن، فرد مطالب را مرور میکند و درک خود را از مطالب روشن تر و بهتر میسازد. وقتی مطلبی را میخوانید و آن را با بیان خودتان مرور کنید، برداشتتان را از آن محتوا یادداشت میکنید قطعا این یادداشت نویسی در به خاطر سپردن آن مطلب به شما کمک خواهد کرد..
خواندن تجسسی (Inquiry Reading)
هدف ازاین روش، افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق معانی است. این روش به خواننده کمک میکند بر تنبلی، کسالت و عوامل حواس پرتی غلبه کند و آمادگی بیشتری برای گذراندن موفقیت آمیز امتحانات و شرکت در بحث های کلاسی کسب نماید. همچنین با این روش زمان نگهداری مطالب در حافظه افزایش مییابد. شیوه کار به این صورت است که به صورت سوالات ساده، مسائل عینی را مورد سوال قرار میدهند. و با سوالات دقیق تر به طور عمیق وارد مسائل میشوند و با بهترین نوع سوالات از محدوده ی مطالب موجود فراتر میروند. بنابراین خواندن تجسسی مستلزم طرح انواع سوالات است. سوالاتی که هم جزئیات و هم کلیات، هم مطالب ساده و هم مطالب پیچیده، هم مسائل عینی و هم مسائل انتزاعی را در بر میگیرند.
رسیدن به جواب قبل از داشتن سوال یکی از دلایلی است که باعث میشود ذهن ما تبدیل به انباری شخلته از مطالبی که میخوانیم بشود. وقتی ذهن شما نیازی به مطلبی ندارد و تشنه آن محتوا نیست به آن خوراک محتوایی بدهید هیچ گره ای را از ذهن شما باز نمیکند. فرض کنید یک کتاب جدید درباره مکانیک و شیوه کار هواپیماها میخوانید و هیچ سوالی پیش از این درباره هواپیماها نداشتید. احتمال اینکه مطالب این کتاب را ۶ ماه آینده به یاد بیاورید بسیار کمتر از حالتی است که ذهن شما پر از سوال فیزیکی و علمی باشد . البته باید بگویم منظور من این نیست که نباید ژانر ها و موضوعات جدید را مطالعه کنیم. راهکار این است که با فکر کردن و طرح سوال درباره مسائل مختلف به دنبال خواندن برویم. ابتدا سعی کنیم سوال هایی در ذهنمان ایجاد بشود و بعد دنبال جواب هایمان لابه لای کتاب ها برویم.
شما میتوانید با فکر کردن هر محتوایی را به مایملک ذهنتان ببرید. به شرطی که ابتدا خوب فکر کنید و با سوالات قوی به سراغ کتاب ها بروید.
خواندن انتقادی (Critical Reading)
هدف از خواندن انتقادی دستیابی به قضاوت مستدل و درگیری عمیقتر با مطالب از طریق تجزیه و تحلیل معانی است. سرعت تقریبی در این روش ۵۰ تا ۶۰۰ کلمه در دقیقه است. علاوه بر سودمندی در افزایش مدت نگهداری مطالب در حافظه از طریق شناسایی روابط مواد مختلف و روابط بین مواد و مطالب خواندنی دیگر و تجارب شخصی و بالاخره کسب اعتماد در مورد ارائه نظرات انتقادی و مستدل ساختن عقاید از فواید این روش است منظور از خواندن انتقادی، قضاوت کردن در مورد درستی، اعتبار با ارزش مطالب و درگیری با مطالب است، که برای تشخیص و ارزش گذاری تفکر خلاق ضرورت دارد.
در این روش پس از فهمیدن مطالب نوشتار، خواننده برای پی بردن به اهمیت مطالب به صورت عمیق تری وارد متن میشود. در اینجا علاوه بر خواندن مطالب، مطالب را تجزیه و تحلیل میکند و اهمیت مربوط یا نا مربوط بودن عقاید نویسنده را مورد ارزشیابی قرار میدهد خواندن با این روش مستلزم کاربرد ۴ فن است:
خواننده با سوال کردن با نویسنده گفت و شنود برقرار میکند و به کشف علل نارسا بودن ، نامربوط بودن و مبهم بودن مطالب وی میپردازد. خواننده از طریق استنباط کردن و کشف فرض ها، نتیجه گیری ها و مفاهیم ضمنی مولف درخلال نوشته ها میپردازد و از طریق ربط دادن، به ربط بین مطالب و همچنین رابطه ی بین مطالب آن اثر و سایر آثار و تجربیات دست مییابد و بالاخره از طریق ارزشیابی کردن ، خواننده تصمیم را درباره ی ارزش اثر با توجه به استانداردهای مشخص اتخاذ میکند.
خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری
هدف از این نوع مطالعه افزایش آگاهی و لذت بردن از کارهای هنری است. سرعت تقریبی در این روش از چند دقیقه برای یک کلمه تا ۴۰۰ یا ۵۰۰ کلمه دردقیقه است . روش خواندن برای درک زیبایی ، مبتنی بر درک معانی عمیق اشعار ، داستان های کوتاه و سایر نوشته های ادبی است. در این روش مطالعه، بر خلاف روش های مناسب برای نوشته علمی، نباید به دنبال مطالب دقیق و صریح بود. بلکه باید در پی کلمات، اندیشه ها و تصوراتی بود که بتواند تداعی ها را زنده کند تا معانی عمیق مطالب را روشن کند.
فنون مطالعه برای درک زیبایی شامل سوال کردن، تجسم کردن، ربط دادن و استنباط کردن است. بخش اعظم روش خواندن برای درک زیبایی، مبتنی برسوال کردن درباره اثر هنری است. سوال کردن استفاده از سایر متون را امکان پذیر میسازد. تجسم کردن تنها به تجسم از طریق بینایی محدود نمیشود، بلکه شامل حس شنیدن، بوییدن و حرکت نیز هستو ربط دادن عبارت است از مربوط ساختن یک مطلب خوانده شده با سایر مطالب و تجارب. این ربط دادن را میشود درباره مطالب داخلی یک کتاب با کتابی دیگر با یک شعر با شعر دیگر و یا با تجارب شخصی انجام داد.
مجموع این روش ها به شما کمک میکند مطالعه ای اثربخش داشته باشید. میتوانید یادگیری مهارتهای صحیح مطالعه و نقشه ذهنی را همین حالا شروع کنید و در دوره غیرحضوری و خصوصی قدرت مطالعه که به صورت تلگرامی است و با یک مربی خصوصی انجام میشود شرکت کنید .
[maxbutton id=”4″ url=”https://mertaa.ir/market/speed-reading/” text=”میخواهم بیشتر بدانم” ]
دوره حضوری قدرت مطالعه در قم و تهران نیز برگزار میشود که آموزش های تکمیلی مهارت هایی است که در بالا گفته شد.
[maxbutton id=”5″ url=”http://mertaa.ir/reading-power/” text=”معرفی کارگاههای حضوری” ]
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
واقعا عالی بود. خیلی خوب می شود اگر از عادات مطالعه افراد موفق هم مقالاتی برای ما قرار دهید. ممنون از شما و تیم مرتا
سلام ، سپاسگزارم از حسن توجه شما . حتما موضوعی که فرمودید از مقاله های بعدی مرتا بلاگ خواهد بود .