آمار کتابخوانی کشورهای جهان (ژاپن، روسیه، برزیل، سوئد و انگلستان)

کتابخانه Palafoxiana در روسیه

آمار کتابخوانی در ژاپن

متوسط سرعت مطالعه ژاپنی‌ها ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه و ۵ برابر سرعت مطالعه ما ایرانی هاست! و سرانه مطالعه ۹۰ دقیقه همواره اختلافی فاحش نسبت به بسیاری از کشورهای در حال توسعه یا حتی پیشرفته قرار دارد. فرهنگ کتابخوانی در ژاپن بسیار غنی است! شاید برای شما هم سوال باشد که چطور ممکن است کشوری که ساعت کاری به مراتب بالاتری نسبت به استاندارد جهانی دارد، چنین زمان شگفت انگیزی را صرف مطالعه کند؟

مقایسه صنعت چاپ ژاپن با ایران

صنایع گوناگون ژاپن به موازات هم پس از جنگ جهانی دوم چنان رشد کردند و توسعه یافتند که در اغلب حوزه‌ها سرآمد دیگر کشورها شدند و توانستند به سومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شوند. بدیهی است که صنعت چاپ و نشر هم مستثنی نبوده است. کافی است آمار و ارقام موجود در مورد تیراژ کتاب در ژاپن را با ایران عزیزمان مقایسه کنیم. در ایران اگر چاپ کتابی به ۲۰ هزار نسخه برسد یک کتاب موفق قلمداد می‌گردد اما جالب است بدانید دفتر شعر «تویوشباتا» شاعر صد ساله ژاپنی پس از فروش ۱ میلیون ۸۰۰ هزار نسخه در چاپ اول، صدرنشین فهرست کتابهای پرفروشی شد که همگی چند صد برابر کتابهای ایرانی منتشر می‌شوند.

حداقل تیراژ کتاب در ژاپن ۱۵ هزار نسخه و در ایران تنها هزار نسخه است. اما مسئله این است که این مقایسه ما را به خوش بینی سوق نمی‌دهد و به واقع‌بینی رهنمون نمی‌سازد. چرا که اگر تیراژ شگفت انگیز ۵ میلیون را برای کتاب پرفروش ژاپنی ها منظور کنیم و با آن عدد ۲۰ هزار خودمان که مبنای پروفروش بودن کتاب‌های‌مان است مقایسه کنیم، به نسبت ۱ به ۲۵۰ می‌رسیم که شاید تاسف آور است. این قیاس در واقع نمایانگر تفاوت توان اقتصادی صنعت نشر در ایران و ژاپن است. بقیه آمارها را خودتان می‌توانید با توجه به قیمت پشت جلد کتاب‌ها تخمین بزنید و عمق ماجرا را عینی تر دریابید.

نگاهی موشکافانه به جایگاه صنعت آمیخته با فرهنگ و ورزش این دیار جسور و مقاوم،  ما را بر آن می‌دارد که دیگربار ، داشته‌های به غایت ارزشمندمان را مرور کنیم و به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم با بازگشت به خویشتن از همین میزان دانسته بهره بریم و در همین شرایط امروزی اولین گام‌های موثر را به سوی بهبود اوضاع در حد مقدورات برداریم.

آمار  کتابخوانی در برزیل

گفته‌ها و شنیده‌ها و داده‌های آماری همگی گویای این نکته‌اند که آنها علاقه چندانی به کتاب ندارند. تنها ۳۳درصد از مردمان باسواد برزیل مدام کتاب می‌خوانند و میانگین خوانش کتاب در میان این قشر ، نزدیک به دو کتاب در سال است!

برزیلیها ترجیح می‌دهند ساعتهای متمادی در جمع خانواده و دوستان بنشینند گوش بسپارند و خاطره بگویند. از همین رو سرگرمی نخست این مردم، رسانه‌ها هستند. افسانه‌ها و داستانهای شفاهی زیادی نیز دارند که دهان به دهان روایت می‌شود.

اما به هرحال آمار مطالعه برزیلیها از ما ایرانیها بهتر است. نشریات در سبد خرید ما ایرانیها اصلا وجود ندارد اما ۴۰درصد برزیلیها خواننده ثابت نشریات هستند!!!

یا مثلا کتاب “کوری” در برزیل ۱۰۰دلار است و در ایران 4 دلار

تازه فقر فراگیر در کشور قهوه و فوتبال را هم درنظربگیرید. فقری که با تمام واقعیت دهشتناکش عاملی نمی‌شود که کتاب ۱۰۰دلاری ابدا فروخته نشود

آمار کتابخوانی در سوئد

به کشور اروپایی سرد و نیمه‌قطبی سوئد می‌رویم تا آمار کتاب و مطالعه را در آن بررسی کنیم:

“کتابخانه‌های سیار در بیش از ۷۲۵۰ ایستگاه” از نکات خاص فرهنگ کتابخوانی آنهاست. این در حالی است که کتابخانه‌های معمول و مرسوم هم در این سرزمین بی‌شمارند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که شمار اعضای کتابخانه‌ها در سال ۲۰۰۸ به ۲.۷میلیون نفر رسیده است و این در حالی است که جمعیت این کشور ۱۰میلیون نفر است. یعنی بیش از ۲۵درصد! تازه اگر نوزادان و بی‌سوادان و کم‌سواداو کهن‌سالان و بیماران را از این جمعیت مستثنا کنیم، دچار حیرت خواهیم شد. و با وجود همه اینها باور اینکه از هر ۴سوئدی یک نفر عضو کتاب‌خانه‌ است ، حسرت برانگیز است!

نمای داخلی کتابخانه در سوئد - آمار و سرانه مطالعه در کشور سوئد
کتابخانه استکهلم – آمار و سرانه مطالعه در کشور سوئد

در این کشور نوجوان ۹ تا ۱۴ ساله بیشترین رده سنی کتابخوان را تشکیل می‌دهند و این نوید آینده‌ای طلایی ، درخشان و کتابخوان را برای سوئد می‌دهد!
آنها روزانه ۲۰دقیقه کتاب و ۴۲دقیقه روزنامه و ۶۸دقیقه از زمان هر روز را صرف جست‌و‌جو در اینترنت می‌کنند و البته شورای فرهنگ و هنرشان از این سرانه راضی نیستند! چیزی که از نظر آنها ایده‌آل نیست در افکار ما شبیه رویاپردازی است. مرور مشی عملی سوئدی‌ها در حیطه‌ی کتاب حقیقتی است تلخ برای ما ایرانیان

آمار کتابخوانی در روسیه

مدیریت کل انتشارات و رسانه‌ی روسیه با طرح‌ریزی برنامه‌های بلندمدت ترویج کتابخوانی، سال ۲۰۰۷ را “سال مطالعه” نامید. این اقدامات پیوسته در نهایت نتیجه‌بخش بود و به اعدادی حیرت آور انجامید. چنان که دو سال بعد ۱۱۰هزار عنوان کتاب جدبد در روسیه به چاپسید و جالب آنکه بیش از ۸۰درصد از این رقم شگفت، به نویسندگلن و مترجمان روس اختصاص داشت.
روسها در سرتاسر سرزمین پهناورشان بالغ بر ۱۳۰/۰۰۰ کتابخانه‌ی قابل قبول دارند که در این میان ، ۱۰۰۰عدد از آنها در شمار پیشرفته‌ترین کتاب‌خانه‌های دنیا هستند. همین گستردگی باعث شده کودکان دوباره با کتاب پیوند بخورند. در عصری که دوران طلایی کتابخوانی نیست.

یارانه عادت به مطالعه در روسیه

دولت روسیه برای عادت دادن مردمانش به مطالعه افزون‌تر برای هر شهروند ۱۲۰۰روبل می‌پردازد که مشخصاً مصرف همان عادت دادن به خوانش کتاب و نشریات می‌شود!
این یارانه‌ که برای ما ایرانی‌ها عجیب و غریب است در انگلستان ۳۵۰۰روبل و در فنلاند ۲۳۰۰روبل است و همین باعث شده است که روس‌ها به کم بودن یارانه خود نسبت به این دو کشور معترضند.

کتابخانه در روسیه

خلاصه اینکه کاروان کتاب و فرهنگ جهانی باشتاب در حال گذر است و روس‌ها بی‌تردید در حال بازگشت به گذشته طلایی خود در عرصه کتاب و کتابخوانی هستند.

آمار کتابخوانی در انگلستان

تا به حال فکر کردید در انگلیس اوضاع کتابخوانی چطور است؟
نام انگلستان همیشه در میان فهرست جوامع کتاب‌خوان دیده می‌شود. کشوری که با پشتوانه مفاخر فرهنگی و هنری سعی داشته حتی اقتصاد خود را هنر پیش ببرد، تلاشی که عموما موفق بوده، اما موج مدرنیزه، مردم این کشور را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

نقش مسئولان انگلستان در کتابخوانی

نکته مهم این است که مسئولان کشوری انگلستان پس از کاهش روند رشد علمی شروع به تحقیقات گسترده‌ایی درباره سنین مختلف کردند که نتایج جالبی داشت مردم انگلستان بیشتر علاقه به داستان‌های جنایی دارند و زمان زیادی را اختصاص به مطالعه نشریات نمی‌دهند. وزارت فرهنگ و هنر انگلستان با همکاری اتحادیه ناشران پس از بررسی نهایی نتایج، پروسه نشر کتاب های مختلفی را شروع کرد ازجمله نشر کتاب‌هایی کم حجم، داستان‌های جهان در صفحات کمتر و هم‌چنین کتاب‌هایی با موضوعات تفکیک جنسی شده در تیراژ بالا که در کتابخانه درکنار کتاب‌های پر استقبال قرار داده شد تا در تیررس مردم باشد.

کتابخانه بزرگ در نیوکاسل انگلستان
کتابخانه نیوکاسل

اختصاص بودجه به مراکز و افراد تاثیرگذار

بودجه کلانی به آمادگی‌ها و دبستان‌ها داده شد تا کودکان را از سنین کم مشتاق کتاب کنند. همچنین از چهره‌های شناخته شده دعوت شد تا در مجلات مصاحبه‌هایی درباره وضعیت کتابخوانی‌شان کنند. از جمله این اشخاص نیک کلِگ (Nicholas Clegg)، نخست‌وزیر وقت بریتانیا بود. شاید جذاب‌ترین جمله او آنجایی است که می‌گوید:

هرگز نمی‌توانم زمانی را تصور کنم که بدون خواندن چند سطر، روزم را به پایان برسانم. در پایان روز هیچ چیز گریزی شگفت‌انگیز تر از این نیست که خود را غرق یک رمان کنید، خواه روز خوب بوده یا بد!”

انگلیس، در تفکر رشد سرانه مطالعه

جاه‌طلبی انگلیسی‌ها به اقتصاد و سیاست منحصر نمی‌شود. این کشور هم‌تراز پیشگامان این عرصه (مطالعه) یعنی ژاپن و فرانسه، سرانه خوبی دارد اما همیشه به اوج فکر می‌کند. سرانه مطالعه این کشور همواره درحال رشد است!

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید