معرفی یک کتاب خوب برای نویسندگی

عادت روزانه نویسی یا نویسندگی خلاق با ۵ دقیقه تمرین در روز

این کتاب از اشتیاق من به طرح و تمرین­هایی تازه و جذاب برای شاگردانم در کلاس نویسندگی خلاق سرچشمه می‌­گیرد. قصد داشتم در ذهن آنان دریچه هایی را بگشایم تا تشویق شوند که نیروی کلمات مکتوب پی ببرند. در طول شانزده سالی که من اداره کارگاه­‌های نویسندگی را بر عهده داشته­‌ام، شیفته پیوند­های موجود بین داستان و دیگر رشته­‌ها­، به خصوص روانشناسی شده ام. آیا روان­شناسی می­‌تواند پاسخی برای پرسش­‌هایی که همه نویسندگان در سر دارند، پیش‌ ­رویمان بگذارد مثلا این که: «ایده­‌های داستانی از کجا می‌­آیند؟»، «چرا پی­رنگ­های بنیادین مشابهی از گذشته های دور باقی مانده‌­اند؟»، «آیا می­توان خلاقانه‌­تر فکر کرد؟»

نویسندگی با کیبورد در کنار یک قهوه

از آنجایی که روانشناسی و داستان هر دو با کشف ذهن انسان سروکار دارند، وقتی در دانشگاه، روانشناسی می­خواندم، تصمیم گرفتم پیوندهای بین آن دو را برسی کنم. حاصل کار سودمند بود. در عین حال که مطالعات یونگ به من بینش کهن الگویی داستان داد، روانشناسی شناختی کمکم کرد تا درک کنم مغز چگونه عمل می­کند و چطور می­توان فرآیند فکری نوابغ خلاق را الگو سازی کرد. کاری که می­توان کرد این است که روش اندیشیدنی را تمرین کنیم که ثابت شده است خلاقیت را پرورش می­دهد. من تمرین هایی طراحی کردم که دقیقا همین کار را می­کند … .

روزانه نوشتن کمک می‌­کند، به خود درونیتان و یا همان خاطرات شخصی­تان که بازتاب هایی است از الگو­های جهانی «داستان» فراگیر بشری، دست یابید. روالی برای نوشتن خود ایجاد کنید. ماهیت داستان را حکم یک محصول فرهنگی درک کنید.زندگی را منبع بی­‌پایانی از ایده­‌های داستانی بدانید. تفکر خلاق خود را برانگیزید. برای جور دیگری دیدن روش­های مبتنی بر مغز کامل را به کار گیرید و موانع را کنار بزنید.

این کتاب ۳۰۰ صفحه ایی گزینه مناسبی است برای یک مطالعه کامل و بعد بودن همیشگی در کتاب خانه شخصی شما برای ارجاع مدام به آن برای یافتن ایده­های جدید برای نوشتن داستان­های جدید. از آن­هایی که هر بار برداری یک تمرین ۵ یا ۶ صفحه ایی بخوانی و شروع کنی به نوشتن یک صفحه دو صفحه تا زمانی که قوه نوشتن شما راضی شود. ب ۵۸ تمرین نویسندگی ارائه می‌­دهد که انجام هر کدام از این­­ها لدت نوشتن را به شما نشان می‌­نوشاند.

معرفی این کتاب تقدیم به آن­هایی که نویسندگی را دوست داند اما برای نوشتن باید مدام دنبال ایده باشند و برای راه انداختن موتور نویسندگی باید ساعت­ها فسفر بسوزانند. آنهایی که مشتاق نویسندگی هستید! اما موضوعی برای نوشتن پیدا نمی‌­کنید، از خرید و مطالعه این کتاب غافل نشوید!

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام بدون مقدمه به دلیل مشکلات اقتصادی به شدت به کسب در آمد از طریق نویسندگی نیاز دارم.معمولا ادبی مینویسم یا کمی طنز.هیچ پیشینه ای ندارم اما سال هاست که مینویسم.با ماهی۴۰۰الی۵۰۰هزارتومان مشکلم حل میشود.(یعنی یه درآمد ثابت میخوام).تا حالا کتاب چاپ نکردم ولی مطمئنم اگر چاپ بشه جز پرفروش ها میشه.اگر نشریه یا برنامه رادیویی یا تلویزیونی که نیاز به نویسنده دارند میشناسید ممنون میشوم به من معرفی کنید.

    • سلام خانم ابراهیمی گرامی
      پیشنهاد می‌کنم یک وبلاگ شخصی راه بیندازید و هر روز حداقل ۲مطلب در آن قرار بدهید تا افراد با نوشته های شما آشنا بشوند و بتوانید بعنوان رزومه از وبلاگتان استفاده کنید. حتما افرادی خواهند بود که به شما اعتماد کنند و از نگارش شما خوششان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید