❗️ همه ما تا به حال دیده ایم که چطور یک ویدئوی جالب و خنده دار، در عرض چند روز، مثل ویروس در شبکه های اجتماعی منتشر می شود!
❓ اما دلیل این موضوع چیست؟ برای مثال چه می شود که یک ویدئوی طنز، یا حتی یک ویدئوی احساسی و غم انگیز، یا هر پیام دیگری، بین میلیون ها نفر دست به دست می شود و همه درمورد آن صحبت می کنند؟
? جونا برگر، در کتاب مسری، به شش عامل مهم برای ویروسی شدن پیام ها اشاره می کند البته فرقی نمی کند چه را بخواهید ویروسی کنید، شاید بخواهید پیام تبلیغاتیتان ویروسی شود یا حتی شاید بخواهید دابسمشی بسازید و خودتان را معروف کنید!! ?
۱️⃣ اعتبار اجتماعی : برای ویروسی شدن پیامتان، باید یک اعتبار اجتماعی برای فردی که درحال ویروسی کردن پیامتان است، ایجاد کنید! این را بدانید که همه دوست دارند درمورد خودشان حرف بزنند و راحت تر بگویم، به دوستانشان پُز دهند! اگر اطلاع داشته باشید، ? اسنپ برای برخی از کاربرانش، در هنگام درخواست سفر، یک پیام “ناکجامیری” نشان می دهد!! اگر شما آن پیام را تأیید کنید، اسنپ شما را به مکان های مختلف می بَرد و در یک کلام بگویم، شما شگفت زده خواهید شد!! قطعاً شما از این اتفاق، به تمام دوستانتان اطلاع می دهید که من در هنگام درخواست سفر، یک پیام را مشاهده کردم و … تا آخر!! و با این کار، برای خودتان، اعتباری در بین دوستانتان ایجاد کرده اید!! پیامی را بسازید که افراد برای خودشان اعتبار اجتماعی درست کنند و با آن، پُز بدهند! ?
۲️⃣ زنجیره ها : کاری کنید مردم با شنیدن یک کلمه یا دیدن یک تصویر، شما را به خاطر بیاورند!! برای مثال یک دختر نوجوان، در سال ۲۰۱۱ یک آهنگ به نام «جمعه» منتشر کرد! ? این آهنگ به قدری افتضاح بود که منتقدین آن را به عنوان بدترین آهنگ تاریخ موسیقی نام گذاری کردند!! این آهنگ، بیش از ۳۰۰ میلیون بازدید در یوتیوب و چندمیلیون بازدید در وبسایتهای دیگر داشته است!! اما نکتۀ قابل توجه این است که در روزهای جمعه، جستجوی این آهنگ، افزایش پیدا کرده است و این، یعنی زنجیره!! وقتی روز جمعه می رسد، با شنیدن کلمۀ جمله، یادِ آن آهنگ می افتم و جستجویی را انجام می دهم!! پیامی را بسازید که کاربران با شنیدن کلمه ای یا دیدن تصویری یا هرچیز دیگر، یادِ شما بیفتند!! مثلاً وقتی تصمیم می گیرند برای خود قهوه درست کنند، یادِ آن کاکائوی خوشمزه ای بیفتند که شما تولید می کنید!! ??
۳️⃣ احساسات : یک ویدئوی غم انگیز که شما را به گریه بیندازد، یا تصویر کاریکاتور
و خنده دار که شما را بخنداند، می تواند ویروسی شود! قطعاً دابسمش های زیادی را دیدهایم که در عرض چند روز در همه جا منتشر شده اند؛ چرا؟! چون خنده دار بوده اند! چون احساسات بیننده را برانگیخته اند!! سعی کنید پیامی را تولید کنید که احساسات هرفردی را تحت تأثیر قرار دهد تا شاید بتوانید با احساسات مخاطبان بازی کنید و پیامتان را ویروسی کنید!
۴️⃣ عمومیت : یک رستوران در نیویورک غذاهای خیلی خوبی دارد! مردم ساعت ها در صف ها می ایستند تا نوبتشان شود و غذای خوشمزه و ارزانشان را دریافت کنند!! برخی اوقات از این طرف تا آن طرف را که نگاه کنید، مردم در صف ایستاده اند! صاحبان همان رستوران در آن طرف خیابان، یک رستوران دیگر راه انداختند؛ با همان غذا، با همان بسته بندی؛ ولی … از آن رستوران استقبال نشد!! فکر می کنید دلیلش چه چیزی است؟! تقلید!! تقلید از مردم!! درست است! وقتی شما صف طولانی مردم را می بینید که منتظر هستند تا نوبتشان برسد و غذای خود را دریافت کنند، چه دلیلی وجود دارد تا به رستوران آن طرف خیابان مراجعه کنید؟! کاری کنید که پیامتان، محصولتان یا هرچیز دیگری که قصد ویروسی کردن آن را دارید، طوری ویروسی شود که در عموم مشاهده شود و همه درمورد آن صحبت کنند یا از آن استفاده کنند!! در نتیجه، مردم از یکدیگر تقلید می کنند و به سمت شما می آیند!
۵️⃣ ارزش کاربردی : یکی از عوامل دیگر ویروسی شدن، ارزش کاربردی پیامتان است! مردم دوست دارند اطلاعاتی را که برایشان ارزش کاربردی دارد، با یکدیگر به اشتراک بگذارند. قطعاً شما هم همینطور هستید!! برای مثال در تلگرام یک ویدئو را مشاهده می کنید که در آن چند روش برای صرفه جویی در وقت روز را توضیح می دهد!! احتمالاً آن ویدئو را به دوستان یا همکارانتان ارسال می کنید تا آنها هم بتوانند در وقت خود صرفه جویی کنند!! یا حتی ممکن است برخی از پست های کانال مرتا را که در رابطه با تکنیک های تندخوانی است را برای دوستان خود هم ارسال کرده باشید!! چون برایتان مفید بوده است و با خود گفته اید که چه بهتر که دوستان من هم با این تکنیک ها آشنا شوند!! ? ?? سعی کنید پیامی را که قصد دارید ویروسی اش کنید، دارای ارزش کاربردی باشد و دیگران را ترغیب کند تا به اشتراکش بگذارند و پیام شما بیشتر دیده شود!! ?
۶️⃣ داستان سازی : داستان ها در جذابیت پیام شما نقش بسیار مهمی دارند!! کمی بنشینید، فکر کنید و بررسی کنید که چگونه می توانید برای پیامتان یک داستان جذاب تولید کنید. این داستان می تواند در چند جلمه خلاصه باشد، می تواند در یک ویدئوی چند دقیقه باشد که در آن افراد مختلفی بازی کرده اند!! یا حتی در یک تصویر و یا حتی یک اینفوگرافی جذاب!! داستان ها منابع مهمی برای یادگیری هستند و شما می توانید با داستان هایتان کاری کنید که مخاطبان، از آن پیام اخلاقی بگیرند!! ? اما مخاطبانتان را به هیچ وجه سردرگم نکنید و از داستانتان، یک هدف داشته باشید. ممکن است این هدفتان افزایش فروش باشد، ممکن است برندینگ یا هرچیز دیگری!! از ساختن داستان غیرمرتبط به پیامتان هم خودداری کنید!! در نهایت، باز هم تکرار می کنم : «از ساخت داستان، چه هدفی دارید؟»
☑️ نکتۀ پایانی : این، معرفی مفصّلی بود از کتاب مسری؛ اگر تا به حال این کتاب را نخوانده اید، حتماً آن را خریداری کنید و با برنامه ریزی، در یک هفته تمامش کنید. نه تنها خسته تان نمی کند، بلکه به قدری لذت بخش و شیرین است که دوست دارید خواندنش را ادامه دهید و دست از خواندن آن برندارید!! ??
دیدگاهتان را بنویسید